Monday, August 08, 2011

one hell of a man.

baru-baru ini, saya mendengar cerita dari 3 orang rakan saya, yang mana ketiga-tiga mereka baru lepas kehilangan yang tersayang, semua kerana yang tersayang itu tembelang berpoya-poyanya pecah. dan ketiga-tiga mereka ini, sedang dirayu digula-gulakan untuk menerima kembali yang tersayang ini. yang saya hairan, ketiga-tiga yang tersayang ini has the same pattern of action. 


try to read and see if you ever met such guy. this is (in sequence) of a typical action taken by alamak-dah-kantoi-curang-sekarang-aku-nak-dia-datang-balik guy.




1001 ALASAN
bilamana lelaki kantoi atau pecah tembelang (sesiapa pun actually), mereka akan cuba memberi bermacam alasan instead of telling the truth. pelbagai cerita akan keluar, pelbagai situasi akan menjadi perisai dari kesalahan yang dibuat. hanya kawanlah, berkenalan untuk BUSINESS. (by far, this is the most widely used reason). that there is nothing going on. dan cuba notice yang mereka ini akan bercakap tentang alasan itu panjang berjela, cuba untuk meyakinkan kita.


then my question will be; kalau tiada apa-apa yang significant berlaku antara kau dan dia, kenapa perlu sorok dan sumbat the truth dalam-dalam? kalau tiada apa-apa, dan what is there to hide?seperti kata pepatah, berani kerana benar, takut kerana salah. 


perempuan ada instinct bila something is not right. that is why we have a hard time trusting others. kami paranoid. dan kalau bukti sudah terpampang di depan mata, bagi alasan macam mana pun, kami boleh agak apa sebenarnya.


so guys, if you did something wrong and we find out, and all of the evidence has been carefully investigated, then no use of lying anymore. please don't waste your time and breath memikirkan dan menuturkan alasan. just tell us the freaking truth.we appreciate it more if you just tell us right up front that you've been cheating. end of story. 


perempuan sifatnya pemaaf, lebih-lebih lagi kalau dengan lelaki yang tersayang. jadi kami lebih menghargai kejujuran. to many lies have you used to cover up your ass, so it's time to start telling the truth. jangan gali lubang lagi dalam, kerana lagi dalam kau gali, kalau kau terjatuh, tangan kami tak cukup panjang untuk dihulur, dan sampai satu masa kami akan give up dan berlalu. 


dan selepas satu kali, cukuplah. jangan kerana perempuan ini pemaaf, senang digula-gulakan, kau cucuk tikam berulang kali. memang ada perempuan yang sanggup bertahan kerana sayang, namun ada juga yang cukup tabah untuk pergi bila kesabaran hilang.


dan bila kau tengok dia ke orang lain, don't say i didn't warn you. and don't go around singing 'That Should Be Me' by Justin Bieber. 






KASIH DAN MUSIBAH YANG BERTIMPA
selalu juga, bila lelaki itu kantoi dan mahu memujuk balik, dia akan gunakan taktik ini. dia akan mesej bermacam ke perempuan itu, menyatakan dia sayang, dia cinta dia rindu, dia kasih, dia akan berubah dan yang sewaktu dengannya. kenangan indah bersama akan diungkit, perkongsian memori bersama akan dibangkit. ini gunanya untuk menaikkan rasa bersalah si perempuan, untuk buat dia lembut hati seterusnya memaafkan. 


namun, bila dilihatnya taktik ini tidak berjaya, dia akan move on to taktik yang lebih drastik iaitu taktik musibah. masa inilah dia didiagnose dengan cancer, dia mahu bunuh diri, dia accident sampai masuk hospital. dan selalunya mesej memberitahu yang lelaki ini do/ada one of the above adalah orang lain. 
contohnya, kononnya kakak/kawan si lelaki mesej si perempuan menggunakan no si lelaki dan memeberitahu si lelaki accident cedera parah kritikal hampir mati. one of my friend even got a msg saying her ex-bf is dead after being involved in an accident! 


dan dia menerima mesej yang lain dua hari kemudiannya, from the same guy, begging and pleading for her to come back. aik, dah hidup balik mamat ni?


lelaki tahu kita cepat simpati. yang kalau kita sayang, kita ambil berat. dan bila kita risau, kita ketepikan rasa marah. dan diganti dengan rasa bersalah, kerana menghukum orang yang kita sayang di saat dia memerlukan. 


so please, si perempuan sila pastikan dulu kebenaran cerita ini sebelum anda take the next taxi to go visit him in the hospital. coz if you give in without hesitation, he will know your sympathy is your weakness. and he will not hesitated to use this tactic again.
dan si lelaki, nampak terlalu desperate dan pathetic, not to mention ridiculous.






kalau yang betul betul berlaku segala musibah ini, lebih senang kalau kau anggap itu adalah petunjuk dari Tuhan. Tuhan ini, Dia cukup kasihan dengan hamba-hambaNya. kalau kita buat salah, sama ada kepadanya atau kepada manusia, Dia akan bagi pengajaran dalam bentuk musibah sedikit-sedikit, bukan sekali longgok. a wake up call. jangan sampai sudah melarat baru kesedaran itu mahu datang. 


ingat, doa orang yang dizalimi itu, makbul.


UGUT-UGUTAN, SANTAU-SANTAUAN
dan kalau taktik di atas tidak menjadi juga, marah mula menguasai diri dan ego mula meraja, kenapa sang perempuan yang sepatutnya mudah digula masih enggan menyerah? dan masa inilah taktik mengugut diguna. kalau masih tidak mahu kembali mengikat janji, sebarang kelakuan sumbang (yang boleh dibuktikan dengan gambar selalunya) akan disebar dan dihebah, sebarang rancangan santau nasi kangkang mandrem akan diberi, sebarang doa sumpahan tujuh keturunan akan dijanji. 


typical ugutan: aku akan pastikan hidup kau tak bahagia / kau menyesal tak terima aku balik!


saya kenal dengan seorang lelaki yang mengugut mahu buat hidup saya merana.berminggu dia mengekori saya naik motor, kirim salam maut berulang ke rakan-rakan, surat layang segala. dan tepat pada hari jadi saya, dia accident, gigi patah dua batang, siap kena tension pneumothorax lagi. 


sebab itulah jangan bagi peluang langsung mereka ini ada ruang untuk berbuat demikian. saya rasa semua pun sudah arif tentang gambar-gambar panas. mereka hanya boleh bercakap kosong kalau buktinya tidak ada. yang pakai bomoh ini kita serahkan kepada Tuhan, kerana bomoh dan syaitan makhluk Tuhan kan? selalunya ini cakap kosong, ingat senang mahu gali kubur 7 kaki ambil minyak dari dagu mayat? dan mana mesej mengugut itu, kalau berlarutan buat saja report polis. 


all i can say is, these guys exists. and it's up to us to forgive and forget. to love and to lost, is a terrible feeling, and we will our very best to make things work.but do know that once the trust is broken, it's very hard to put it back together again. 


love hurts, whether it's right or wrong.


'from time to time our hearts have been broken,cracked,twisted and distorted,but yet that beautiful creation beats on till the last breath of all that we are.what we choose to do with this beat is what defines our faith and hope.'


but like a new quote that i learned yesterday, '
WHEN YOU ARE GOING THROUGH HELL, KEEPS GOING. 


coz we never realized how strong we can be, until we face a challenge. and the deeper we go through it, the stronger we get. and also, there will be time when things can't be any worst, and it gets better and better. 


i know. i've been there.:)


No comments: