Tuesday, February 01, 2011

pelangi yang tak sempat ku pahami.

i was rambling like mad in the last post, editing and unediting it that it drives me insane.
the thing is i am so filled with feelings from my past, buat saya loya.
jadi baik saya muntahkan semua dalam, ini.

lagipun sudah lama rasanya saya tidak sentuh hal hati dan perasaan,kan? 


'to see you, without having you, is such a torture.'

saya tidak kisah, kalau orang-orang yang saya tidak kisah keluar dari hidup saya. i'm the kind of person who makes friends easily, and who loses friends easily as well, either on purpose or not. lagi-lagi kalau orang-orang itu menyemak dan menyusahkan hidup saya, lagi tak kisah. delete dari facebook, sudah. habis cerita. 

tapi there are people, who are the exceptions of this rule. ini saya cakap secara general, rumusan dari masa lampau saya. tidak kisahlah kawan, bekas kekasih ataupun affair (eh eh?) there are people who, no matter how badly they hurt us, how badly they treat us, how badly we try to convince ourselves and to other people that we dont need them in our life, how they on purpose make our life a living hell...

at the end of the day, we just shrug it off, and care about them secretly. 
coz they became part of our lives. part of who we are before, and part of things that make us who we are now.


saya kira, most of you people, mesti ada sekurangnya seorang, seorang yang pergi sebelum kau sempat berkata apa. no last words, no farewell, no goodbye.they just leave.



ya, kita boleh bangga kata kita sudah boleh let go dan move on tanpa mereka di sisi.
ya, kita boleh teriak kata kita tak perlu mereka dalam hidup kita. 
ya, kita boleh lantang menafi sehebat dan sedalam mana erti mereka dalam hidup kita.
ya, kita boleh riak kata kita ada ramai lagi yang menghargai kehadiran kita. 
ya, kita boleh cerita betapa kita sudah maju ke depan tanpa mereka.
ya,kita boleh melalak satu dunia sambil kata, 'eh kau tak ada pun aku boleh hiduplah!'

tapi kalau masa sendiri, kita buka dan tanya hati, di sebalik ego dan bangga, apa sebenarnya erti mereka-mereka ini dalam hidup, kita tahu jawapannya satu: mereka adalah somebody. orang yang pernah singgah dalam hidup kita. memori tetap memori. kenangan tetap kenangan. masa yang dihabiskan untuk mereka bukan boleh ditebus kembali.

they used to be a part of our life, even the smallest part. we used to spend our time with them, even one minute counts. masa fikir tentang mereka jangan ceritalah.  contohnya ada seorang ini, saya habiskan paling kurang bertahun untuk dia. mungkin dia anggap saya entah siapa-siapa, tapi saya tidak. not in a romantic kind of way, of course. tapi dia is somebody in my life, itu saya tak nafi.

mereka-mereka yang pergi ini terpilih kerana kita tak sedia untuk let go, tapi mereka sudah pergi. dan kita tak punya kuasa untuk paksa mereka stay.yang kita punya untuk berpaut pada mereka hanyalah memori. dan memori itu, buat mereka jadi somebody.
dan apa yang lebih membuatkan mereka istimewa, adalah kerana;


mereka adalah pelangi, yang tak sempat kita fahami. 


kita mungkin boleh buang jauh-jauh dari minda. kita mungkin boleh hentak kepala ke dinding amnesia atau nyanyuk dementia di hari tua. then, you can forget about them. 

but they still lingers anyway. why?

kerana hakikatnya, dalam hati kitalah mereka akan sentiasa ada. forever. 



p/s: my entry on moving on
okay, gotta go. exam is coming up. 

***


from one of my favourite blogger; ika.




No comments: