Wednesday, January 05, 2011

my greatest weapon.

setiap pagi saya bangun tidur, saya pejam mata dan doa. 

"Ya Allah, semoga hari ini lebih baik dari hari yang sebelumnya."

have you ever wake up in the morning, wishing and wishing how your life could be different? wishing you are in someplace else, wishing that you are not alone, sometimes you even wish you are someone else?

have you ever wake up in the morning, wishing and wishing that you are happier than you are, but in the same time you are afraid of being happy, coz as they said, life's a wheel. dan bila satu masa kau di puncak, kelak kau akan di bawah. dan perlu saya katakan, kebelakangan ini saya agak selalu di bawah. 

terlalu banyak drama dalam hidup saya, terlalu banyak watak antagonis dalam hidup saya, terlalu banyak cubaan. saya tahu, saya tak patut mengeluh sebegitu. 'ah, there are people who has much, much worse fate than you, Azyan.'

i know i shouldn't be complaining.
tapi sakit luka nanah di hati, hanya yang merasai tahu peritnya. 

saya cuba untuk tidak sakitkan hati sesiapa. saya cuba untuk puaskan hati semua orang. saya cuba untuk tak cari gaduh dengan sesiapa.saya cuba tak kacau hidup sesiapa. saya sudah minta maaf kepada orang yang pernah saya sakiti either with my words or my actions. i tried not to be a bitch like i did before.

because i don't want people to mess around with me. not anymore. it's time put a stop to all of this drama and lead a perfectly normal, boring life. 

but apparently in life, akan ada saja yang cuba cari pasal. 

and i seriously don't get these people. 

mungkin ini semua cubaan Allah untuk saya. saya tahu, Allah tak akan menguji hambaNya setimpal dengan kemampuan hambaNya. saya tahu, Allah uji saya supaya saya dekatkan diri padaNya. Allah uji saya supaya saya sedar, yang saya hanya satu manusia yang helpless. 

saya tak punya kuasa untuk hukum orang orang ini. saya bukan psycho nak pergi serang maki orang. saya bukan bomoh nak pergi santau santau. saya bukan bitchy sangat nak buat cerita sana sini. saya bukan ada senjata roket segala nak launch merata-rata. saya masih ada 1 year and a half to go, sini pun sudah banyak cubaan dan dugaan. siapalah saya juga untuk doakan orang-orang ini dapat balasan yang setimpal dengan perbuatan mereka. sedangkan Rasulullah pun tak pernah mendoakan kejahatan untuk sesiapa yang sakitkan hati baginda, inikan pula saya. 

yang saya mampu, hanya pergi tandas, sapu air sejuk ke  muka, tangan sampai siku, kepala, dan kaki, sujud dan tadah tangan berdoa. moga Allah kuatkan semangat saya. and put a stop to all of this mess.

dan paling penting, saya minta supaya saya bahagia. 

and i felt so much better afterwards. 

kerana apa apa pun, saya tahu, yang saya ada, DOA.
dan doa became my greatest weapon. 

ingat, doa orang yang dizalimi atau dianiayai, dimakbulkan. 

Rasulullah saw bersabda“ada tiga doa yang pasti akan diijabah: doa orang yang dizalimi, doa musafir, dan doa orangtua untuk anaknya“. (HR. Tirmidzi)

GOD IS INDEED, GREAT. 


kesedihan tidak pernah membiarkan kebahagiaan datang sendiri ke dalam hidup manusia.

padahal seringkali kita tak cukup punya waktu persediaan untuk menjamunya bersamaan.

terlalu banyak rasa sakit dan kehilangan dalam hidupku.
padahal hidup terlalu singkat buat semua rasa itu.
beruntunglah manusia yang tau apa yang mereka cari, 
dan diberi cukup waktu untuk mencari.
kerana aku tak punya waktu untuk itu, bahkan sekadar mencari apa yang aku tau.'

-from the movie 'Tentang Dia'.-

No comments: