Saturday, January 22, 2011

karma's a bitch? wait, maybe it's YOU.

saya, semenjak dua menjak ini, amat amat berpegang kepada karma. karma has taught me to set boundaries on the things i should do and shouldn't do. 

now lets open up our mind and understand the whole meaning of karma. 

'Karma is a law in Hinduism which maintains that every act done, no matter how insignificant, will eventually return to the doer with equal impact. Good will be returned with good; evil with evil.'

to put it in simpler English version, karma means; 

WHAT GOES AROUND, COMES AROUND. 



bila saya kata saya berpegang kepada konsep karma, saya bukan mengatakan yang saya ini taksub dengan konsep dalam agama Hindu. dalam Islam pun sebenarnya ada konsep ini, cuma tidak dipanggil karma saja. Memang semua yang terjadi adalah dalam ketentuanNya. Namun, dalam Al-Quran sendiri banyak tertulis, bahawa segala perbuatan baik akan dibalas dengan yang baik, dan sebaliknya. 

'...Kamu tidak diberi balasan, melainkan (setimpal) dengan apa yang kamu kerjakan.' 
-An-Naml, ayat 90-

so lets make things easier by calling this 'an eye for an eye' concept as karma, okay? dan kaitkan dalam kehidupan seharian kita. saya ingin applykan konsep karma ini dalam menjawab kenapa kita ditimpa musibah.dikenakan cubaan dalam hidup. 

bagi saya, punca manusia ditimpa musibah patut diteliti dari dua aspek:

1) hubungan manusia dengan pencipta, yakni Allah. 
2) hubungan manusia dengan manusia. 

p/s: and a mix of both, kerana balasan dan apa yang jadi dalam hidup, sudah tercatat dalam takdir dan ketentuanNya. percaya pada Qada' dan Qadar.:)

saya fikir tak perlulah saya terang panjang dari aspek hubungan dengan Allah. hidup di dunia ini, kita sering terleka dengan kesenangan; dikelilingi barang jenama, keseronokan dunia, duit yang menimbun, buat kita lupa. bila Allah timpakan musibah, bila kita terjelepuk menyembah bumi, tatkala kita sedar betapa jauh kita sudah menyimpang, barulah kita akur ambil air sembahyang, tadah tangan dan berdoa, mohon perlindungan dariNya. masa itu baru kita sedar, seramai mana pun orang di sekeliling kita, in the end, we only have HIM. 
musibah acts as a reminder from Him. ujian untuk menguji kesabaran. ujian untuk mengajar kita supaya menjadi hamba yang lebih taat. tentu semua faham, kan?

hubungan manusia dengan manusia pula. 

kenapa manusia suka menyakiti/menzalimi manusia lain? jawapannya hanya satu. by hurting other people, it gives us such an EGO BOOST. kita rasa kita lebih superior. kita rasa kita lebih hebat. kita rasa kita on top of the world, and nothing can destroy us. bila kita tengok orang yang kita sakiti itu jatuh, kita rasa BANGGA. kita rasa 'I'm better than you, bitch.'

seperti anak yang menderhaka kepada ibunya. 
seperti kawan yang menikam belakang kawannya. 
seperti kekasih yang curang kepada kekasihnya. 
seperti seseorang yang cuba meruntuhkan kebahagiaan orang lain. 
seperti seseorang yang cuba menyebarkan fitnah untuk menghancurkan orang lain. 


but here's a news for you. (and a reminder for myself as well.)

karma is a cycle. a never ending, vicious cycle. selalunya dosa dengan manusia, dibalas di dunia juga. kau buat jahat ke orang, satu hari kelak, kau akan dibalas kejahatan juga. it is just a matter of time, place and what form you will get the punishment. hidup ini kan macam roda. tak semestinya kau akan selalu di atas. dan kalau sebab kau boleh berada di atas itu adalah dengan memijak kepala orang lain, memang sah sahlah kau tak lama di situ. bak kata pepatah, Sepandai pandai tupai melompat, akhirnya jatuh ke tanah juga. (saya pun kurang pasti wajarkah pneggunaan peribahasa itu di sini, tapi kita iyakan sajalah.)


so bear in mind, if you do something bad to others, that something can happen to you too.manusia bukan kebal. kau bukan boleh elak dari benda yang sama jadi ke kau, kan?

anak yang menderhaka, hidupnya takkan berkat atau anaknya kelak akan menderhaka pula.
kawan yang tikam belakang, akan ditikam oleh orang lain pula. 
kekasih yang curang, akan ditinggal atau dicurangi pula. 
orang yang cuba meruntuhkan kebahagiaan orang lain, dia sukar ketemu bahagia, atau kebahagiaannya akan digegarkan oleh orang lain pula. 
orang yang cuba sebar fitnah, akan dipandang hina atau dikelar juga.


kalau tidak directly seperti di atas pun, apa kau buat AKAN dibalas juga. one way or another. in one form or another. 



i learned this the hard way. dulu saya sesuka hati menyakitkan hati orang lain. saya tidak kisah menjatuhkan orang lain. saya tidak kisah being a total bitch. semua kejahatan di atas, check check and check. saya leka. saya ego. saya bongkak. saya egocentric. dan jujur saya katakan, balasan semua jatuh tepat ke kepala. it hit me one by one, it hit me so hard, that it push me to the borderline of insanity.

and what makes it more hurtful is, i have no one to blame to, other than myself.


oleh itu, kamu-kamu semua, kita kita semua, dan saya juga, JANGAN cuba membina kebahagiaan sendiri dengan menghancurkan kehidupan orang lain. tak berkat. kita hidup di dunia ini, bukannya sendiri sayang. jika musibah menimpa diri, cuba renung-renungkan apa salah yang kita sudah buat sama ada dengan pencipta ataupun manusia. 


so before you do anything, try to put yourself in that person's shoes (orang yang kau nak pijak tulah.) contoh paling senang kalau kau nak mengacau kebahagiaan orang lain, cuba kau bayangkan apa perasaan kau kalau kebahagiaan kau sendiri digegar. cuba kau bayangkan apa perasaan kau kalau ada orang lain yang buat kau begitu. kalau kau dikhianati sebegitu. tentu tak best kan? 

like a friend of mine said in her blog; 

 Karma isn't usually the bitch, you are- If one isn't a bitch to begin with, then karma won't be out to get him/her.


so people, beware of what you do.coz,

if you put ego before humanity, karma is out to get you.

-lagu yang kakak saya nyanyi ke saya, setiap kali saya dicurangi. :P


p/s: ini gambar photoshoot vain yang housemates saya buat malam semalam. saya balik rumah lambat, sampai rumah camera pun dah nak habis bateri. dapat snap a few pictures je lah.





No comments: