Friday, February 18, 2011

my love-hate relationship with pictures.

saya amat suka ambil gambar. kalau boleh, dengan setiap orang yang pernah singgah di hati saya, saya mahu ambil gambar dengan dia. setiap kawan yang pernah pinjamkan bahu saya mahu ambil gambar. setiap orang yang pernah jejak kaki dalam hidup saya dan tinggal kesan saya mahu ambil gambar. 

even saya pernah fikir, if I am to be granted 3 wishes, one of them will be 'to have my life recorded over and back and so that i can watch it again.' why?

because the thing about pictures is, it captured that moment and that moment alone. it captured the mood, the people, the situation, THE STORY. ia tidak kisah apa jadi sebelum itu. ia tidak kisah apa jadi selepas itu. walau sesaat sebelum dan selepas kamera ditekan, ia tidak kisah. yang penting, SAAT ITU. 

saya ini, bukan pakar berangan yang baik, kata Quro. saya ambil pure MBBS (Bachelor of Medicine, Bachelor of Surgery) bukan 'MBBS' (Mari berangan berangan sokmo). saya akui, I like to be on my own. kerana saya orangnya jiwang. tapi bila fikiran melayang jauh, yang saya fikir bukan angan-angan, yang saya fikir kenangan masa silam. 

and pictures remind us, on how things were once. bila saya tengok gambar-gambar lama, yang pernah saya tangkap dengan mereka-mereka yang saya sayang (and used to), saya boleh bayang dengan jelas, bagaimana cerita saya dan mereka. satu satu memori di kepala saya putar. lagi lama saya sendiri, lagi jauh cerita saya bawa pergi.

that is the best thing about memories. is that they NEVER ever change. it doesn't matter what happen and what is going to happen, memories will stay the way they were. dan gambar adalah satu cara paling baik untuk bekukan saat-saat memori itu wujud. the smiles, the sparkles in the eyes, the feelings.



contohnya satu gambar yang saya sembunyi di hujung bilik. gambar saya dan seorang sahabat lama. seorang yang saya terlalu rapat, dan saya habiskan separuh memori saya pada waktu itu dengan dia. setiap kali saya tengok gambar itu, saya senyum, kerana bukan sedikit yang saya curah. bukan sedikit dugaan yang saya tempuh. dan kami masih teguh sehingga gambar itu dapat ditangkap. gambar itu hanya satu yang saya ada. dan gambar itu seolah berkata, yang waktu itu saya gembira, dia juga, siap berjanji setia untuk kawan selamanya.there we were, smiling at the pictures, having the time of our life. 

but, like i said, there's a reason why that picture is hidden at the corner of my room, amongst other things. coz as pictures reminds us on how things were once,

 it also reminds us how things have changed.


the old me with the old memories. so many things have changed for me in the last few years, especially since i've been here. 
mungkin usia yang menganjak, mungkin pengalaman yang mengajar, mungkin tanggungjawab semakin bertambah, but everyone of us will change day by day, kan? yalah, dulu saya hingusan baru baligh bolehlah mahu permainkan lelaki sana sini. ini umur sudah boleh jadi mak orang takkan mahu jadi player lagi? i'm too old to play the dating game honey

jadi kalau saya berubah, saya kena expect orang sekeliling saya pun akan berubah. dan saya pun kena accept yang satu hari, people around me will leave me and start a life on their own. just like i will do to them. saya kena accept yang people around me will hurt me, sooner or later by their changes. 

saya kena accept yang in some of them, might not need me that much anymore like they used to need me. yang saya akan lose significance saya. 


to me now, it hurts to stare at those pictures. in fact at any pictures that can remind me of what happen. kerana bila saya tengok gambar itu, saya kenang masa lampau. saya kenang masa gembira. saya kenang masa bahagia dengan mereka-mereka. but it doesn't come without any strings attached, sayang. selepas itu saya akan bandingkan dengan yang present moment, di mana keadaan TIDAK sama dengan yang dalam gambar. sudah putus sahabat, sudah kurang rapat, sudah jarak jauh. dan imej-imej yang melukakan mula bermain di fikiran.


bila saya tambah tolak, semestinya perasaan baru lagi kuat. even the strongest memories couldn't make up for the present feelings. 


those pictures of me with these people, reminds me at that particular moment, i was the center of their life. i was the reason they lived. i was the reason they breathe. 

and now, i'm barely one.

so that is my love-hate relationship with pictures.

*credit to ika shanaz.:)*

***

kala aku sunyi, 
merenung kuku di jari, 
aku mohon untuk lupa, 
satu, orang yang menyakiti melukai hati, 
dua, orang yang pergi tanpa selamat tinggal, 
tiga, orang yang aku lukakan tanpa payah, 
empat, orang yang sengaja menggoncang dunia, 
lima, semua orang di atas dan memori yang mereka bawa. 

bolehkah, Tuhan? 
biar di fikiran, hanya ilmu-ilmu dan memori gembira. 
supaya aku boleh sendirian,
dan tidak takut untuk sendiri. 
tanpa air mata setia di pipi. 

oh, how i wish i am in control of what to remember and what not to.

the memory lane.

 *SMK Seksyen 5, Wangsa Maju.*
 *Kolej Matrikulasi Melaka*
 *Kolej MARA Banting*
 *First year (@Belgium)*

*this is what medicine do to you after 4 years.eyebags,not-glowing skin, chubby cheeks (due to de-stress with junk foods) and newspaper hats (broke due to retail therapy)*









p/s: ARE THEY REALLY GOING TO BAN SHISHA IN MALAYSIA? alaaaaa saya takdelah addicted tapi saya sukaaaaaaaaaaaaa.:(((



No comments: