Saturday, January 30, 2010

moden tidak sama dengan 1st class mentality !!

makin lama aku rasa, makin banyak benda2 bodoh yang rakyat malaysia lakukan. 

kini,tak perlu tertunggu2 siapa artis kena cekup minum arak, tak perlu sibuk kisah minah yang dulu kena sebat pasal arak (tak ingat nama dia). tengok di facebook,bersepah-sepah gambar tin-tin heineken dipegang. bukan sahaja tak malu,malah BANGGA. bangga kerana mereka moden.lifestyle moden. tidak ketinggalan zaman. tidak kolot.

moden bukan main,fikiran masih di takuk lama. gaji dapat berapa ratus saja,sudah puas. itu pun makan gaji buta, kerja tak pernah nak dibuat. melayu sibuk belum pukul 5 petang sudah punch out, mahu berparti the night off dan esok, pukul 9 baru punch in,10 pagi sudah pergi brunch. (tipikal situasi di pejabat2 kerajaan
kita bangga dapat tempat di universiti awam. kaum lain berhempas pulas hantar anak ke private institution,ke overseas segala.akhirnya, yang pegang jawatan tinggi2 dan kuasa semua,cuba teka siapa? yang pegang kerja tak ada title siapa?

tolong ingat, moden dan 1st class mentality itu TIDAK SAMA.

bila orang kata, malaysia 1st class technology with 3rd class mentality,kita mengamuk. marah. kita jadi defensive, kita kata kita moden. kita kata kita seiring dengan trend yang ada. memanglah,orang putih clubbing, kita pun ya. orang putih minum,kita pun ya. sayang, tidak bermaksud untuk mempunyai 1st class mentality, kita perlu jadi moden yang melampau sampai boleh buat orang putih pun ternganga.

1st class mentality bukan perlu pergi setiap kelab malam di KL.
1st class mentality bukan perlu pergi tonggeng arak sampai pengsan.
1st class mentality bukan perlu pakai bikini two piece merata-rata.
1st class mentality bukan perlu kempen NO PANTIES FOR VALENTINE.



sila jangan salah faham, dan sila jangan rasa, yang bila kamu moden, maknanya kamu maju. kerana aku rasa, di Malaysia, 

semakin moden kita,semakin jauh ke belakang kita ketinggalan.


***
*bila aku tulis entri ini, sebenarnya aku pun terkena,kerana aku sering menyalahkan orang lain yang judge me, and what i do with my life.

sudah lama aku mahu tulis entry ini, kerana sewaktu exam, i stumbled upon this one entry by a blogger somewhere, yang buat aku smirked macam apa. tapi aku matikan niat, dan kemudian lupa caught by the excitement of post-exam stuff dan kesibukan pre-rotation. tadi, dalam bas have a long chat with aten talking about this, dan isu ini berkesan semula.

entri si polan itu bercakap tentang sikap JUDGEMENTAL. dia tanya,kenapa orang kena judge hidup dia, sedang dia tidak buat apa-apa. dia HANYA MINUM ARAK, but you can't judge dia dan cakap dia itu jahat just because dia minum. dia tak pernah judge orang,jadi,kenapa orang perlu judge dia?

kemudian si plan goes on and on tentang 'ala,perempuan melayu bertudung pun bukan baik sangat.kalau ditaip melayu bertudung di googleimage, yang keluar semua imej yang buat hidung berdarah. 'apa agaknya dia tidak sedar,dia pun sedang membuat statement judgemental tipikal?

dulu aku ingat,aku pernah berdebat dengan seorang rakan,yang minum juga. dia kata, 'i drink'. dan aku kata, 'why?takde air lain dalam dunia ni?kalau mahal sangat air mineral,aku boleh bawak balik bergelen air tapwater dari ireland yang free dan boleh diminum'. dia marah. dia kata,' why do you have to judge me?' terus sign out YM.

aku bukan naik darah kerana aku bertudung, aku cuma rasa kelakar kerana statement minum arak itu. dan aku rasa, pengakuan yang dia tidak judgemental itu, pengakuan yang rata-rata dibuat oleh ramai orang yang mengaku MODEN. konon open-minded.kerana bagi aku, 

every people in this world, memang ada sifat judgemental itu. yang membezakan cuma level of judgemental, dan whether you voiced it out loud or not.

apa itu JUDGEMENTAL? dari wikipedia;

value judgment is a judgment of the rightness or wrongness of something, or of the usefulness of something, based on a personal view. As a generalization, a value judgment can refer to a judgment based upon a particular set of values or on a particular value system.

kita, lagi-lagi orang malaysia yang penuh dengan stigma dan unwritten rules dan budaya, punya satu expectation on how a person should behave. judgement itu dibuat,bila someone tidak berperangai seperti yang sepatutnya, dan doesn't reach the expectation. dan juga bila ramai orang yang characteristic sama dengan kau berperangai macam apa, (in other words generalization) kau tak boleh elak dari dijudge.

aku bukan menyokong bersikap judgemental.dan aku juga bukan menentang against judgemental. aku cuma mahu kata, there's really nothing you can do about it. 
dan semoden mana pun kamu,secanggih mana pun kamu, sedenial mana pun kamu, semua orang ada sikap ini. maka tak perlulah sibuk menjaja mengaku tentang ketidakjudgementalan kamu.

dan,sentuh tentang arak itu, pengharaman arak bukan dalam grey area sayang. bila orang cakap tentang kamu minum arak,itu bukan judgemental. itu bukan based on unwritten rules atau stigma atau apa. ARAK MEMANG JELAS HARAM. memang black & white.

4 comments:

1_nye said...

ni 1st time baca ur blog but i like it
moden tp bukan 1st class mentality..
orng malaysia skang kalah orng putih...i like ur opinion on day
all d bez and hope u become a good doctor

quro said...

well said!! u-go-girl!! hahaha

nabilatiqahs said...

this is cool!

azyan liyana said...

1_nye:thank you for reading my blog. hehe aminnnn

quro:hoho go azi go!!:P

bella: hehe cool ke?:)