Wednesday, December 22, 2010

the man search.

siapa setuju kalau saya kata, bila umur sudah melampaui 20-an, pencarian teman untuk dikongsi hidup makin sukar? (bagi perempuanlah.)

saya yakin, ramai yang mengangguk setuju. saya yakin, ramai yang mengeluh pilu. yang ini, saya selalu dengar dari kawan-kawan masih single.
dan ini juga persoalan yang bermain di fikiran, bila saya single sebentar selama seminggu.

kalau dulu, zaman sekolah-sekolah, mencari boyfriend bukanlah satu perkara yang susah. kau suka aku, aku suka kau, jom couple! and there, you got yourself a boyfriend, just add water. sebulan seterusnya, si dia kau sudah muak, kau dump and find yourself another boyfriend. 

makin senang kalau kau ada geng yang boy-crazy, yang target untuk dapat admirer setiap kali outing/ camping/apa-apa event yang melibatkan sekolah lain, dan paling supporting kalau kau mahu cari lelaki baru. like i have. 

makin senang lagi kalau kau rajin wakil sekolah kursus camping pidato ceramah syarahan kuiz sana sini, dan kebanyakan sekolah yang kau pergi bertanding itu adalah sekolah lelaki. like i obviously did. guilty as charged.*

hish, lagi lagi kalau boyfriend kau dari geng mat rempit/ mat motor. lagi senang kau bertukar-tukar boyfriend. (everyone knows, these guys 'pass' their girlfriend to each other.)
okay, i didn't. berkenalan iya. couple tidak.

so, you can say it was easy to find a guy back then.but now; 

'it's not about finding someone,
 it's about finding THE right one.'


but now, ini saya cakap generally, bila umur sudah meningkat, dan diri sudah bertambah matang, dan perasaan mahu berkeluarga sudah makin timbul, saat itulah sang lelaki menjauh, dan mereka makin sukar didekati. 

why this pressure?

satu, saya rasa kerana perempuan umur-umur saya memang sudah serius untuk berkahwin. kalau nak bercinta, bercinta yang memang untuk bawa jadi suami. bukan untuk main-main. like hellloooooo, biological clock is ticking!! jadi pencarian makin desperate, dan pressure ke atas pencarian itu makin terasa.

lagi-lagi bila grad/sudah kerja, dihujani dengan soalan soalan dari makcik-makcik yang sibuk bertanya, 'bila nak kahwin???'

dua, target yang tidak betul. i guess after meeting a lot of Mr. Wrong before this, your mind kinda form the image of a perfect guy that you want. this makes your search much, much harder. coz honey, honestly, there is no such guy.

kalau bukan artis, jangan target mahu kahwin dengan datuk2/anak raja. kalau janda, jangan target mahu cari yang bujang. nak yang muka mix sana sini pun susah juga. 

*ken, the perfect guy?*

tiga, masalah datang dari lelaki itu sendiri. 

saya notice one thing. separuh dari lelaki umur-umur saya, separuh sudah dimiliki. yang ini sila jangan kacau ya, adik-adik, kakak-kakak, puan-puan (eh eh?). 

mana pergi lagi separuh?

a part of them masuk kategori menanti, di mana either mereka menanti jodoh datang dengan sendiri, atau mereka menanti habis belajar, dan bila sudah habis penantian terus masuk meminang. i guess overseas students fall onto this category.

a part of them perangai masya Allah. kalau tonggeng arak tidur dengan perempuan sana sini clubbing tak ingat dunia macam mana nak jaga anak isteri? ini,, minta dijauhkan. kalau boleh berubah, Alhamdulillah. 

and a a part of them, apparently are GAYS

dan dilema inilah yang bermain-main di kepala setiap wanita bila sudah mencapai umur 20-an.



i guess there is only four things that i can say on this matter.

these four things are;

satu, ayat cliche tapi betul. yang jodoh itu di tangan-Nya. kalau sudah tertulis di Luh Mahfuz kamu dengan seseorang, lambat laun kau akan bertemu juga si dia. 

dua, yang perempuan baik untuk lelaki yang baik. dan lelaki yang baik untuk perempuan yang baik. kalau mahukan lelaki yang boleh menjaga kau, boleh jadi imam sembahyang jemaah, boleh ajar anak mengaji, sila perbaiki diri dan lengkapkan sembahyang dulu. 

tiga, sometimes, what you're searching for, is just right in front of your eyes. cuba cari-cari balik si dia yang kau pernah suka dulu waktu sekolah. atau teman sekelas yang malu-malu itu.:)


four, guys, there is no such thing as unconditional love. either he wants you, or he doesn't. if he does, then great, go and plan your wedding. if he doesn't, it's time to move on.

awas, sekali lagi jangan kacau boyfriend/tunang/suami orang ya. 
karma will catch up on you, if you do so. :)
if you do go ahead and nak kacau jugak, please remember that you will end up looking like a loser if you fail.:)


*eh eh dalam kereta baru siapa tuuuuu.:)*



*i have a thing for SEKOLAH ALAM SHAH's boys. until now.:P*

No comments: