Wednesday, March 02, 2011

saya, yang berlari dari masa lampau.

'We may think we left the past behind, but it has a way of catching up with us.'
-Desperate Housewives-

semenjak dua menjak ini, selain dari sibuk melayan budak kecil dan bayi-bayi comel (i'm doing paediatrics rotation currently.), saya sibuk meneliti masa silam saya. ya, masa silam yang kini sudah bercampur aduk dengan masa sekarang. entah kenapa, for these past few months, old memories (and people whom i create it with) has come back into my life. 

antara semua-semua memori, yang paling saya cukup tak suka, kalau memori itu tidak diletak noktah. maknanya mereka pergi tanpa selamat tinggal. kerana memori sebegitu buat saya fikir, what if what if. kerana memori sebegitu buat saya tak sedap bila mereka datang kembali. 



namun, saya percaya, setiap memori yang datang menjengah saya kembali ini, mereka datang bersebab untuk saya. as if GOD is telling me to finish it. to put a closure to it. to put 'THE END' on that book with them and get on with life. so that i won't be pinned down by these memories. so that i will learn to let go.

1. sometimes things need to fall apart before it can get any better.
-zoey, How I Met Your Mother-

jujurnya sebelum saya pulang kali pertama, saya sendiri masih belum dapat pulih sepenuhnya dari apa yang terjadi. dan saya tahu, keadaan belum lagi seperti dulu. but sometimes, we tend to make-believe that things are well before we leave, even though deep in our heart we know it isn't. because we don't want to feel the hurt again. saya percaya (dan berdoa) that things will work out on its own. 

dan kemudian tragedi itu terjadi. dan memori buruk mencalar hati saya lagi. 
dan saya, was left with a broken heart. again. terbang lagi saya ke Malaysia. 

mungkin Tuhan mahu tunjuk ke saya, yang manusia hanya mampu merancang. dan everything happens for a reason. yang mungkin apa yang terjadi adalah satu cara untuk saya mulakan buku baru dengan azam baru. a clean slate, that's what they call it. 



kini, jujur (lagi) saya katakan saya masih lagi terluka. dikhianati bukan dosa kecil, dan walaupun saya sudah memaafkan, hakikatnya saya masih lagi berdarah di dalam. 
saya takut untuk melangkah, namun saya beranikan diri ambil tangan si dia dan setapak demi setapak saya mulakan. 

dan ini, buat saya senyum. kerana ia terjadilah, buat kami lebih menghargai cinta yang wujud antara kami. we realize the fact that we can lose each other anytime if we are not careful.


2. so that you will realize, that someone is not the person who you once knew and care about. 

bila orang yang kita rapat, pergi tanpa sepatah kata, salah satu penyesalan paling dalam di benak saya adalah; kalaulah saya dapat spend time dengan dia lebih lagi. kalaulah saya dapat kenal dia lebih lagi. 

namun, bila saya ketemu dan dapat peluang begitu dalam realiti, saya sedar yang dalam memori saya, dia itu, lain orangnya. dan dia yang sekarang, is not the same person i used to care about. 

dia yang sekarang tak punya lagi kualiti yang buat saya mahu rapat dahulu.
dia yang sekarang lebih gemar bercakap tentang benda yang dia tidak gemar dulu. 
dia yang sekarang sudah lain cara hidup dan orang sekeliling, bukan circle saya.
dia yang sekarang, bukan dia yang dulu. 

dan ini, buat saya senyum. kerana kalau dia tidak datang menyapa saya, mungkin pada masa ini saya masih lagi terpinga.dan buat saya percaya, yang maybe the separation do us good. 

coz you see, the person i want to spend time with, is already dead. and replaced by a stranger.


3. it may be a chance for you to fix the damage that is caused by you. 

saya akui, saya bukanlah orang yang baik sangat. saya pernah diduakan, namun saya juga pernah menduakan dan menjadi yang kedua. dan ini, buat saya amat kesal, kerana saya maki hamun perempuan yang mengacau hubungan perempuan lain, tetapi saya pun pernah termasuk dalam kategori sialan itu juga. once.

bila memori ini menjengah, saya kaget. betul saya kaget. namun setelah rasional menguasai diri, saya betulkan hati dan gunakan otak. saya tak mahu lagi tragedi lama berulang. dan saya percaya, ini mungkin peluang saya untuk menebus dosa saya dulu. 

and i did help out. and i'm glad it worked out in the end. well, partially. I know i can’t undo what i’ve done, and i certainly can’t turn back time and erase the hurt, but at least i tried.
dan saya rasa lebih bebas, kerana sekurangnya, saya sudah cuba yang terbaik to put everything onto its rightful places. 

4. so that you can get back together, to pick up where you left off, and skip the bad memories that caused them to leave.

ahh. a happy ending. we don't usually get that do we? but i did. twice this year. and i'm more than glad. in fact i'm thrilled. ya, saya tak nafi, people change. and we will never be as close as we are before. namun sudah bercakap semula pun buat saya cukup gembira.  

5. so that you will know why that person leave, and to hear that person say 'I'm sorry for hurting you'.

so that i can stop wondering why. and leave it at that.

semua yang saya senaraikan di atas, buat saya lebih dari sedia untuk meletak noktah pada cerita mereka. i may sometimes fall down and cry because of what used to happen, or i may regret for doing what i have done, (especially when that time of the month comes) namun saya rasa tak perlu lagi saya terlalu asyik toleh ke belakang dan lupa jalan yang berbelok di hadapan. 

everything happens for a reason.

dan kini saya sudah sedia untuk LET GO. 

after all, isn't that what we all want? a closure?
And so that KARMA stop chasing us?


No comments: