Saturday, March 12, 2011

manusia bukan tunggul, you know.

di bawah ini, saya ada satu soalan yang mudah dan ringkas;

who loves you most?

a) people who are there for you from the start. bilamana kau tak punya apa-apa, bilamana kau entah siapa siapa, bilamana kau tiada hala tuju mahupun arah jalan, bilamana kau walk aimlessly dan mereka yang menghulur tangan walaupun mereka sendiri tidak pasti, tapi mereka sedia menghulur tangan kerana they actually care. mereka yang bermati-matian menghalang kau dari tujahan dan muntahan selaran from people who don't give a damn about you and who doesn't even acknowledge your existence;

OR

b) people who used to not give a damn about you and doesn't even acknowledge your existence and suddenly turn into clueless fanatics who swarm around you like bees around a pot of honey, bila mereka sedar yang kau sudah di atas, kau sudah jadi somebody dan dikenali/diminati ramai, kau sudah bergaji besar dan berkereta mewah, kau sudah berharta dunia, dan tiba-tiba mereka ini berani ke depan mengakui yang merekalah yang PALING mengambil berat tentang kau dalam dunia. 

saya yakin kebanyakan kita tahu, jawapannya adalah A. common sense. you don't have to be a rocket scientist to know the answer. it's a FACT. understatement of the century.

namun, kebanyakan dari kita yang tahu fact yang saya mention sebentar tadi, kerapkali kita juga memilih untuk fokus ke B. and leave people in A categori terkapai-kapai mengejar bayang-bayang kita di belakang. sedang kita mengejar mimpi kita di depan. 

why? 

a) kita terlalu self-absorb dan VAIN. 

b) kita terlalu bangga dengan admiration yang tiba-tiba melimpah ruah. yalah, siapa tak suka if people worship the ground we walk on, kan? dan ini buat kita jadi EGO. 

c) dan bila kita ego, kita lupa diri. dan kita jadi bongkak. we feel that we are somebody because of our own effort. kita tak perlu orang lain. kita rasa SUPERIOR. 

d) dan oleh kerana orang di kategori A selalu ada, kita mula lalai dan lupa significant mereka. we began to take them for granted. kita buat-buat lupa yang tanpa tangan yang dihulur, kita mungkin sudah jatuh menjunam sekarang. 

e) dan oleh kerana mereka selalu ada juga, kita YAKIN, in fact kita terlalu yakin yang mereka akan sentiasa ada terus menerus, and that no matter what we do or say to them, they will be there waiting for us macam statue. 

well, guess what?

people die. people leave. people get bored. people get tired of waiting. people have their own life to live. people get sick. people get annoyed. people walk away. people change. people can find other replacement. 

jangan lupa bahawa seperti ombak, perasaan manusia berubah. dan orang-orang yang dahulunya setia, boleh saja mereka berhenti berharap dan berpaling jauh. mereka bukan tunggul yang kerjanya menunggu dan menunggu. they are people with feelings. 

let me spell it out for you. 
F.E.E.L.I.N.G.S. get it?

people can stop loving you. once they found out that there is no reason to do so. 

and that honey, is another fact. understatement of the century.



'aku tak percaya lagi

akan guna matahari
yang dulu mampu terangi
sudut gelap hati ini'

No comments: