Monday, April 04, 2011

dan waktu pun berlalu.

saya tujukan entry ini, untuk seorang rakan, yang tahun lepas dan tahun ini, banyak menyedarkan saya tentang kebenaran. yang sekarang sedang menempuh satu hardship yang saya terlalu pakar. you know who you are. 

okay, so let's talk about one fact of life.

NO MATTER WHAT HAPPEN, LIFE GOES ON.


kan?

have you ever contemplate on that statement? that statement used to be my mantra, my motto, my philosophy. coz despite my love towards beautiful words and beautiful slogans, this one above, proved to be brutally honest, and..true. 

setiap kali seorang rakan (atau saya sendirilah) jatuh ke tanah tersembam menyembah bumi, saya selalu sogokkan kata di atas ke mereka. saya selalu kata, yang this tough time will pass by, dan kalau tiada, betul betul tiada ikhtiar lain untuk mencari satu jalan yang lurus, there is only one thing they can do;

to live their life. 

what else can yo do?you can't stop the time while you figure out what to do. you can't fast forward the time and skip to the part where you live happily ever after. You can't rewind you life and redo the things that happened. 
kerana hakikatnya, walau apa pun jadi ke kita, dunia masih lagi berputar, manusia masih terus dengan agenda mereka, matahari masih lagi tenggelam timbul pada waktu, siang masih berganti malam.

biarlah tsunami melanda jepun. 
biarlah kau ditinggal kekasih. 
biarlah perang di merata dunia.

kita masih bangun pagi dari tidur, gosok gigi, sabun badan dan pakai baju. (sembahyang Subuh sekali, ehem.)
kita capai suratlhabar berita politik malaysia masih lagi berpusing macam Ferris Wheel penuh dengan sandiwara dan spektra. 
kita isi minyak harga minyak masih lagi naik dan naik, dan meter minyak makin turun dan turun. 
AF masih lagi berjalan dan voters masih ada gigih menghantar SMS 'vote linda' (seperti saya dulu time AF2) or whatever their name is right now. 
majalah mangga masih lagi aktif menyiarkan gambar artis-artis baru nak naik berpeha gebu dan berlurah dendam di tepi kolam renang. 
kelab-kelab malam masih lagi penuh dengan mereka yang alpa menari dan meneguk todi. 
cinta masih datang dan pergi, manusia berkahwin dan bercerai dan mengandung. 
(speaking of pregnancy, congratulation to BOTH of my best friends who are now pregnant. balik nanti biar aku test skill O&G aku kat perut korang!)

and another best cliche advice i can ever give someone is, 

THE ONLY THING THAT CAN REALLY 
HEALS A BROKEN HEART IS TIME. 



saya tahu dengarnya macam cliche. tapi bila digabung ayat mantra di atas dan ayat mantra ini, bukan ia satu nasihat yang paling berkesan?

when something happens, kita tersembam jatuh ke tanah, dan kita remuk tulang belakang kaki semua. kita cukup yakin yang kita takkan recover from this fall. kita cukup takut untuk berdiri semula, takut tulang yang rapuh bakal retak semula. kita refuse to live, kita choose to dwell in our own misery, to block everyone else so that nobody can be sorry for us other than ourselves. 

hari demi hari, kita masih berdiri, masih bernafas. hidup kita lalui, siang malam kita tempuhi. mungkin makan kurang menentu, mungkin berat di dada bertalu, mungin gumpalan sebak di tekak masih perit, mungkin air mata masih mengalir laju. namun kita masih hidup.our heart is still beating. hari berganti hari, minggu berganti minggu, bulan berganti bulan. 

dan tanpa kita sedari, air mata yang dulunya jatuh seperti monsun Timur Laut sudah mula kering. and life becomes more bearable day by day. senyum yang dulunya seperti cukup malu untuk singgah, sudah mula jadi tetap. otak sudah berhenti dikaburi dengan imej-imej luka lama. and without us knowing it, what happen teach us to be stronger, wiser and more matured.

dan satu hari kelak di masa hadapan, kita tengok ke belakang, dan kita sedar, seberapa jauh sudah kita berjalan.dan satu perkara yang dulunya nampak sebesar gajah, kini sudah tidak sesignifikan mana.betullah orang kata, what doesn't kill you, will make you stronger.

**sure, people will still talk, but they always will.  but hey, take it as a compliment. at least they care enough and are willing to go extra length to get some dirt on you.kan?

my point is, sometimes we underestimate how strong we are. 

antara satu tujuan saya menulis ini, adalah untuk saya juga. i had my hard times before. i was scared, i was afraid,i was terrified to move on and to let go. but i tried to live my life the best way i know how. and without me realizing it, it's been months already, and I STILL LIVED. 

i think that calls for a celebration.

and another thing is, 

love is like a boomerang.
 if you want to see whether it truly belongs to you, 
try to throw it as far as you can, 
is it's meant to be,
it will come back to where it belongs; 
YOU.



believe me. i've been there. i've done that. and i'm happier now, coz what happened last year show to me that it truly belongs to me. kan dah cakap, Allah tahu apa yang terbaik untuk kita. everything happens for a reason.

if you think something is worth having, then fight for it. 
and if it's meant to be, then it is meant to be. 
insya Allah.









No comments: