Thursday, October 28, 2010

apa orang putih fikir pasal kita II.

saya sebenarnya baru terfikir untuk membuat sambungan kepada artikel yang pertama. nak baca tekan sini. 

pertama-tama, terima kasih kepada NINA NAQUIAH yang telah memberi link ini untuk menjawab pertanyaan saya kenapa orang Islam boleh makan ikan semua tanpa disembelih. artikel tekan sini:

setelah 5 minggu rotation di GP, berbual dengan nurse-nurse dan doktor-doktor di sini, saya dapat lagi kutip pandangan mereka tentang kita. 

1.                                               
  ' YOU MUST BE MARRIED RIGHT????'
      'WHY'D YOU SAY THAT?'
      'THERE'S A WEDDING BAND ON YOUR RING FINGER'. 

cincin itu, seperti yang semua maklum, hanyalah cincin merisik saya. cincin belah rotan warna emas. di ireland (dan mungkin juga negara Europe yang lain), wedding band mereka adalah plain gold ring. itupun kualiti gold dia tak sekuning dan semahal gold kita. punyalah kagum diorang tengok kekuningan cincin saya. cincin tunang yang diamond besar-besar nak pukul orang. 

kita di Malaysia terbalik. makin jauh melangkah, makin besar dan mahal cincin. syukur.:)



2.                            
  'YOU HAVE TO SPEND HOW MUCH PER WEDDING?'
     'URM, THE LEAST IS RM20,OOO.PER WEDDING. AND WE HAVE TO HAVE TWO WEDDINGS.'
     'WHAT???????RM20,000??MALAYSIAN GUYS MUST BE TERRIFIED TO MARRY YOU GIRLS!'

ahah. untuk mengelakkan sebarang salah faham, aku terangkan nikah Islam sebenarnya macam mana. it's the tradition (and a little bit of showing off) yang buat satu wedding sampai rm20,000. dan aku pun terangkan dari merisik sampailah bab hantaran sampailah bab bersanding. 

'NO WONDER IT COST RM20,000.'



4.                           
 'DO YOU HAVE ANY TALL BUILDINGS IN MALAYSIA?'
'DIDN'T YOU KNOW ABOUT THE TWIN TOWERS?IT WAS AMONG THE TALLEST BUILDING IN THE WORLD'
'OWH.BUT AREN'T MALAYSIA IS A DEVELOPING COUNTRY? HOW CAN YOU GUYS AFFORD SUCH TALL TOWERS?'

ahah. tu belum aku cerita pasal bangunan seratus tingkat yang Najib nak bina. ramai lagi makcik pakcik anak beranak takda rumah kat Bersamamu tu. 


5.
 'HOW OLD ARE YOU DEAR? YOU MUST BE VERY YOUNG, AND TO BE A DOCTOR AT THIS AGE.WOW.'
'ERR. I'M 23 YEARS OLD.'
'REALLY?YOU LOOK SO TINY AND SO SMALL!!'

eheh.ni saja je nak berlagak diorang kata aku nampak muda.:P

6. dan ini adalah iklan tentang tourism Malaysia di Dublin Bus yang aku sempat tangkap masa nak tunggu bas. apa komen anda?


kawan-kawan aku kata, memberi pandangan buruk tentang Malaysia. orang2 yang tak pakai baju dengan tengkorak segala, buat orang putih fikir kita ni macam cannibal duduk atas pokok. 

and why Orang Utan? letak la muka Lisa Surihani ke, Hanis Zalikha ke. komersial sikit.
sebaik orang utan tu comel.

No comments: