Wednesday, October 19, 2016

Right Person + Right Time = Mr Right.

sedang aku mengemas rumah sambil satu movie terpampang di telesyen, aku terdengar satu dialog yang aku fikir mulanya agak absurd, namun bila didengar semula, logiknya terlampau sehingga membuat aku sedar tentang betulnya hal ini:

When it comes to choosing a life partner, it's not only the matter of who, why and what, in the end it comes down to the matter of 'WHEN'. 

kenapa aku setuju dengan pernyataan itu?

THE RIGHT PERSON HAS TO COME AT THE RIGHT TIME. OR ELSE HE IS NOT CONSIDERED TO BE MR RIGHT.

being Mr Right just doesn't cut it anymore.

kau pernah tak lalui, bila kau sudah mahu berkahwin, ataupun kau punya seorang rakan yang akan berkahwin, dan persoalan ini berbangkit

"How do you know this person is the right one for you?"



and we know but we don't know how to answer this question because it's a easy but a tough question to answer. there is no direct answer to that question. but one easy and truthful answer is:


because he comes at the right time. at the right moment. and at this particular moment, he is the right guy. and that makes him the right one. 

betul, kan? yang menentukan sama ada seseorang itu adalah 'the one' atau tidak, ia bergantung kepada timing kehadirannya dalam hidup kau. pada waktu dan fasa manakah dia hadir dalam kehidupan kau. dan sama ada timing itu adalah timing yang sesuai atau tidak. kalau timingnya tidak sesuai, sudah tentu kau akan brush off si dia sebagai orang yang salah. kalau timingnya memang tepat pada masanya, si dia serta merta akan diangkat sebagai The One.

sebagai contoh, sekiranya si X datang pada hidup kau saat kau sedang umur 16 tahun, sekolah pun baru tingkatan 4, pergi sekolah pun mak yang hantar naik kereta, masakan kau sudah menganggap si dia The One sedangkan kau tahu hidup kau baru sahaja bermula dan 16 tahun terlalu muda untuk kau settle down? (okay, even though at that time anyone who "couple' with us, we seems to think and convince that the relationship will lasts for a lifetime. i think anyone can relate to this, right? stupid puppy love.) tapi sekiranya kau bertemu dengan si A sewaktu kau sudah berumur 30 tahun, sudah bekerja dan tidak mempunyai sesiapa, kebarangkalian si A untuk menjadi The One adalah amat tinggi. because the timing is right!

bila timing yang betul? bila kau merasakan kehadirannya dalah bertepatan dan menaikkan peluang untuk si dia diangkat martabatnya sebagai The One? ini antara contoh yang aku boleh berikan. tidak semuanya boleh diguna pakai pada semua orang. ini hanya pemerhatian aku berdasarkan apa yang terjadi di sekeliling. the TIMING IS RIGHT with a combination of these situations:

1. PEER/FAMILY PRESSURE



selalunya saat ini akan terasa dalam hidup kau bila kau sudah bekerja, fixed income dan financially stable,sudah tentu saat ini ahli keluarga mak ayah makcik pakcik jiran sebelah ketua kampung semua akan memujuk (dan mengkritik) kau supaya cepat-cepat mencari seseorang untuk dijadikan suami. kau akan ditakut-takutkan dengan status andartu dan ayat-ayat seperti 'asyik kerja je kahwinnya tak nak! perempuan ni kalau kerja tinggi-tinggi tapi tak kahwin tak guna jugak!"

dan kau lihat kanan kiri, satu persatu bridal shower yang kau hadiri. satu persatu majlis kahwin yang kau datang. satu persatu rakan-rakan kau berkahwin macam pin dibaling bola bowling. one by one, they go down. facebook news feed penuh dengan status bertukar dari 'Single/In a Relationship' ke 'Married to...'. dan dari gambar kahwin, penuh pula dengan gambar babies. sedangkan kau pula, masih lagi gambar makanan hipster dan barang shopping. rakan-rakan sana sini bila berjumpa di reunion pula, semua akan sibuk bertanya, "kau bila lagi?" sambil tangan berinai atau menyalin pampers baby.

saat inilah, saat paling tepat kau tahu yang kau sudah bersedia.

dan saat ini, mana-mana yang hadir dalam hidup kau, and if he stick long enough, akan berpeluang untuk diangkat sebagai The One. timing si dia hadir adalah amat bertepatan, iaitu di saat kau bersedia untuk kahwin dan settle down (dan untuk menamatkan leteran dari mulut-mulut ini.)

2. YOU ARE LOOKING FOR A FRESH NEW START.



paling senang bila kau baru sahaja tamat belajar. dan kau sudah bersedia untuk move on ke dunia baru iaitu The Adult World. permulaan yang baru ini sudah tentu datang sekali dengan perkahwinan. alah, kau cuba tengok berapa ramai para graduan yang ssesudah topi biru itu dibaling dalam sesi fotografi, salah satu agenda utama adalah kahwin? selepas aku tamat belajar dahulu, entah berapa ramai dan berapa banyak kad jemputan yang aku terima.

timingnya memang bertepatan dengan keadaan kau yang mahu melangkah ke alam dewasa, dan menempuh alam pekerjaan bersama-sama dengan pasangan yang ada. hidup kau akan berubah 360 darjah bila kau mula bekerja dan mula memikul tanggungjawab sendiri. having somebody with you, holding your hand, does make the uncertain future seems less scary. dan sesiapa yang sudah ada di sisi kau ketika itu, dia itulah yang akan menjadi The One. norma kehidupan orang kita, habis belajar, kahwin. kemudian baru mencari kerja.ramai yang aku kenali yang kahwin setelah belajar, kebanyakannya dengan pasangan mereka yang sudah bersama dari zaman belajar lagi.

samalah seperti aku dahulu. sebaik sahaja aku graduasi, aku dan rakan-rakanku yang masih single sibuk mencari seseorang. kami risau sekiranya kami masih tidak punya sesiapa bila sudah mula bekerja, kami akan end up sendirian.kerana kesibukan kerja dan realiti yang all the good guys will be taken once they start working. dan bila kau masuk ke alam pekerjaan, lebih separuh dari lelaki yang kau jumpa adalah suami orang. betul, kan? lebih-labih lagi bila kau tamat belajar, umur sudah 24-25-26, dan umur begini bagi orang kita sudah ranum untuk dipetik. pada waktu itu, semua yang kau kenal dan masih single berpotensi menjadi The One.

3. WHEN ENOUGH IS ENOUGH.


kau baru tamat satu hubungan yang tidak langsung membuahkan hasil melainkan heartbreaks dan disappointments. dan kau sudah merasa amat penat untuk melalui kembali semua fasa percintaan. kau sudah terlalu emotionally drained setelah melalui satu hubungan yang terputus di tengah jalan. the truth that you realize is that, sebenarnya lama mana pun hubungan itu dan sedalam mana kau sangka kau kenal pasangan kau itu, itu tidak menjamin kesinambungan hubungan itu dan tidak menjamin akhirnya hubungan itu ke sebuah perkahwinan. kau rasakan yang hubungan yang lama ini membazir masa and a waste to your youth. masa yang kau tidak akan dapat semula. you realize you are not getting any younger.

maka sebabnya itu, kau sudah tanam azam, the next one, I will and am gonna make it short, simple and sweet. kau tidak lagi mahukan tempoh perkenalan yang berjela-jela dan courtship yang berbunga-bunga. kau mahu satu hubungan yang straight to the point. kau tahu apa yang kau mahukan, dan dia tahu apa yang dia mahukan. a marriage. dan bila dia pun mempunyai mindset yang sama, that enough is enough, maka sudah tentu peluang dirinya diangkat menjadi The One adalah tinggi. sudah ramai rakan-rakan yang aku jumpa (termasuk diri aku sendiri) yang dalam situasi ini. sebelumnya melalui satu hubungan yang penuh dengan drama dan konflik dan berakhir dengan tragedi. dan kemudiannya, yang kali ini, percintaan yang amat sekejap, kadangkala tak sampai setahun pun, sudah diijabkabulkan. aku selalu berpendapat, perhubungan yang sebegini, dipermudahkan dan dipercepatkan kerana yang di atas sana tahu lelaki itu yang diciptakannya untuk kita. kalau dah jodoh, tentu ALLAH permudahkan, kan?

ini bukan bemaksud kau akan berkahwin dengan the next guy that says Hi to you. tak bermakna kau main rembat saja siapa-siapa yang ada untuk dijadikan suami just because kau sudah penat bercinta. faktor-faktor yang lain seperti yang aku nyatakan di bawah ini perlu dikira pakai juga.

4. THE BEST GUY COMES AT THE RIGHT TIME. AND HE SHARE THE SAME FEELINGS. 



bila si dia hadir dalam hidup kau pun memainkan peranan. he could come earlier in your life. he could come later in your life. he could be there with you your whole life. living just next door. go to the same school with you. best friends with you all this while. a friend of your brother's. a friend of a friend. tapi kau tidak tahu dia akan jadi The One kerana timingnya tidak kena. mungkin ketika itu kau sudah berpunya, atau dia sudah berpunya.atau kau sudah terlalu biasa dengan kehadirannya yang kau tidak terlalu kisah. mungkin kau masih sibuk belajar. atau kau masih tidak bersedia untuk berkahwin dan mahu fokus bekerja dan mengumpul harta. mungkin kau ada terlihat gambarnya tapi kau buat tak peduli. he was there from the beginning, but you didn't realize it because he comes at the wrong time. or it just wasn't the right time yet.

dan bila kau reach a point that you think you are ready, and that the time is right, barulah kau mula membuka mata ke orang sekeliling kau. barulah kau mula open up to the oppoturnity. barulah kau bersedia untuk menerima pelawaan rakan-rakan untuk diperkenalkan. sebelum ini aku begini. aku enggan menerima pelawaan untuk diperkenalkan kepada friends of friends. i can find a guy on my own, thank you very much. lama-kelamaan, aku tukar mindset dan open up to the idea. sebaik juga aku berbuat sedemikian, kalau tidak sudah tentu aku tolak mentah-mentah mesej perkenalan suami aku ketika itu! (he is a friend of a friend, who insisted on introducing us.)

dan bila kau kenali si dia dengan mendalam, bila kau kau bandingkan dirinya dengan lelaki-lelaki yang kau pernah kenal selama ini, dia yang terbaik. dia yang paling sesuai untuk dibuat suami. dia mempunyai sedikit (tipu kalau aku katakan semua) ciri-ciri lelaki yang kau mahu dalam seorang suami. dia yang paling logik untuk dibuat suami. dia yang lebih memahami kau dari lelaki-lelaki lain. dan hanya dia yang boleh membuat kau berperasaan sebegitu. dan setakat ini, SETAKAT INI, dia yang mengungguli carta hati  kau dan carta lelaki pilihan kau. he is what you need at that time.

dan dia berperasaan yang sama seperti yang kau rasa. dia juga merasakan yang kau adalah far better dari kesemua optionnya sebelum ini. semua perempuan yang dia pernah jumpa.dia juga amat berpuas hati dengan kesesuaian kau dan dia. kau cukup dari semua segi dan kriteria yang dia mahukan dalam seorang isteri berbanding yang lain.

pendek kata, he is the best SO FAR. dan kau juga, the best for him, SO FAR. setakat ini, antara semua yang ada, dia merasakan kau yang terbaik. dan kau juga begitu. (kerana kalau bukan kau yang terbaik, sudah tentu dia memilih yang lain.yang lebih baik.) kerana itulah timingnya penting di sini. kerana dalam hidup ini, di masa depan nanti, kau akan rasa yang kau terjumpa yang lebih baik, yang lebih cantik, yang lebih bagus. but what makes him the one is that, AT THE PRESENT TIME, kau rasakan dia yang paling lebih dalam segala hal.

and of course, he have to share the same feelings. dia pun mahu settle down. he is in a search to find a wife to share his life with. he think he is emotionally stable and mature enough to start a family. dia mahukan apa yang kau mahu, iaitu sebuah perkahwinan. you both MUST WANT THE SAME THING. sekiranya si dia masih tidak bersedia untuk settle down, masih mahu look around, dan kau jumpa dirinya sewaktu dia berfikiran sebegini, sudah tentu tak jadi juga. terbaik mana pun kau rasakan si dia itu, namun sekiranya dia masih mahu mencari dan mencari, dan tidak lagi bersedia meletakkan noktah atas pencariannya, maka tidak mungkin dia boleh dikira The One.



5) AND OF COURSE, WHEN GOD SAY IT'S THE RIGHT TIME, THEN IT'S THE RIGHT TIME. 
kadang-kadang kita merasakan kita sudah bersedia. kita sudah emotionally dan financially stable. kita menanti dan terus menanti, namun si dia masih tidak muncul-muncul. bila ini terjadi, it's not that there is something wrong with you. of course it/s not. di atas sana sudah menyuratkan yang masih belum tiba masanya untuk kau settle down. namun, jangan pula kau terus menyerah dan mengalah.

luaskan pandangan.
bukakan fikiran.
lembutkan hati.
dan banyakkan berdoa.

it's better to be alone than to marry and regretting it later. be open to get to know other people. bila Tuhan kata sudah tiba masanya, si dia akan datang juga. :)
***

aku bagi beberapa situasi yang lebih menerangkan hal ini.

a) seseorang yang tidak pernah menjebakkan diri dalam relationship selama ini, sama ada prinsipnya sendiri untuk tidak bercouple atau dia sememangnya picky dan punya kriteria yang ketat, tiba-tiba kau terima kad jemputan perkahwinannya dengan entah siapa-siapa. sedikit pun tidak menepati langsung ciri-criri yang dia war-warkan selama ini. dia mahu yang kaya, yang muka jambu macam korea, yang rambutnya belah tengah. bila kau tengok, eh takdelah hebat sangat mamat ni. muka pun terang-terang melayu dengan hidung kembang.  ramai lagi yang dia boleh dapat. but why him? because the timing is right. and the guy came at the right time. he may not be what she wants, but he is what she need at that exact time.

b) seseorang yang single selama ini, tiba-tiba kau dapat berita si dia berjumpa kembali dengan rakan sekolah lama, dan they end up marrying each other. sedangkan di sekolah dahulu, tak pernah pun bercinta. bercakap pun tak pernah. kalau kau tengok situasi si dia, sudah tentu timingnya memenuhi situasi-situasi di atas. at one time in their life, they don't think they are right for each other. the timing is off. but now, it's different, everything fits perfectly. now, the time is RIGHT. and so they wed each other.

c) macam aku dahulu, aku mengenali suami aku sekarang ini sebelum aku memulakan housemanship. aku sudah pasti yang aku mahukan di sebagai suami pada date pertama kami. on the very first date, i know that I want to marry him. sedangkan aku sudah berkenalan dengan a few people before him. dan ibuku juga berpesan untuk aku jangan rushing membuat apa-apa keputusan selagi aku belum bekerja. takut aku terjumpa yang lebih baik. tapi bagi aku ketika itu, the timing is right. and he is the best so far. (he is still the best one yet.*senyum*)

d) seseorang yang went through loads of guys in her life. sana sini dia dilamar. sana sini dia diminati. namun tidak ada satu pun yang dia mahukan atau come close as being The One. again, the reason is because for her the timing is not right. it could be that the guy that she wants doesn't want the same thing, or she doesn't want the guy who wants the same thing, or she doesn't think that the guys she met so far is the best, and that she could find better. and so she wait.



e) a couple that has been together for a loooonnggggg time but still no wedding bells. mungkin mereka masih merasakan yang tmingnya belum kena. either one is not ready to settle down. or they are still trying to build a career first. or they are not sure that the significant other is the best person for them.

f) or a couple that has been together for a loongggggg time and everyone expect them to get married in a big wedding and have dozens of kids. and boom, they broke up. and each marry another person. mungkin timingnya sentiasa salah. they could be right for each other, but the timing is just not right. so they don't end up with each other.

g) ada juga a few yang aku kenal, sudah bercinta bagai nak gila namun di pertengahan jalan, sudah terputus kerana keluarga. mereka ini ada yang berkahwin dengan yang lain, ada yang remain single, dan akhirnya, tiba-tiba berjumpa kembali dengan kekasih lama. mungkin pada masa pertama kali itu, he's the right one cuma timingnya salah. dan years later, barulah masanya sudah tiba untuk mereka bersama.

oleh kerana itu, aku merasakan faktor utama yang menentukan siapa jodoh kita ketika itu adalah MASA. timing si dia hadir dalam hidup kita. kalau seseorang itu hadir dalam hidup kita pada waktu yang tidak sesuai dalam definisi kita sendiri, sudah tentu dia tidak boleh dianggap The One. maksud aku, timing yang salah ini adalah sekiranya:

dia hadir sewaktu kita belum bersedia untuk kahwin,
atau kita/dia SUDAH PUN berkahwin,
atau kita/dia merasakan yang kita boleh berjumpa yang lebih baik,
atau sewaktu kita/dia sudah berpunya,
atau sewaktu kita/dia masih tidak bersedia emosi,
atau kita/dia tidak berperasaan dan berkemahuan yang sama,
atau kita/dia masih financially unstable dan menguruskan diri sendiri pun masih huru-hara,
atau sewaktu kita/dia mempunyai komitmen lain seperti masih belajar and the last thing we want is a marriage to tie us down,

maka peluangnya menipis untuk menjadi The One.

there is no such thing as "the right person at the wrong time" . kalau seseorang itu hadir dalam hidup kau pada timing yang salah, kesimpulannya senang. DIA BUKAN UNTUK KAU. it's as simple as that. keduanya perlu hadir dalam satu equation.

there is only "the right person at the right time at that particular moment". and that is why you choose that particular person to be with you till the end.

but it doesn't mean he can't be one. He could be the one in the future. tomorrow, next year. in 10 years time. but just NOT NOW. 

dia perlu hadir pada waktu yang sesuai. the right timing. namun, timing ini, kita tidak berkuasa sepenuhnya untuk mengawal bila waktu yang tepat si dia datang. situasi yang aku sebut di atas ini hanyalah dari sudut seorang manusia. sudah tentu timing itu wholly depends kepada yang di atas sana. bila DIA mahu datangkan seseorang itu untuk kita. dan bila DIA rasa kita bersedia untuk memikul tanggungjawab sebagai seorang isteri. DIA akan datangkan The One itu bila masanya bersesuaian.




in a nutshell, you could meet a long string of men in your life, but you end up with that one person not because he is Mr Right, but because the TIMING is right. he became the one because he is The One at that particular moment.

***
dan untuk memastikan yang The One ini kekal sebagai The One, key words ini penting:

"The key to succeeding in a relationship is NOT finding the right person, it's LEARNING TO LOVE the person you found."


faham, kan?
untuk mencari seseorang, tidak sukar mana sebenarnya. untuk mengekalkan hubungan itu, yang payah. the right man has come at the right time to your life. and now you that you found him, you have to learn to love him.like, really love him. now, and forever.in good times and bad times.

he will change. he will get bored of you. and you wil get bored of him. there will be things about him that you found about him that you don't like. and him, yours. the conversation will become shorter and shorter. the intimacy will become lesser and lesser. the distance will became further and further. and this is what happen with relationships. ada sahaja perbuatan si dia yang kau akan rasa menyampah dan meluat. you won't be in the same heart-fluttering, cheek-blushing, daydreaming phase all the time. those times will end, dan di sini bermulanya hubungan yang sebenar.

apa bila hubungan itu sudah hambar, sudah bertahun lamanya, ya, kau boleh decide untuk menyerah kalah dan mengibar bendera putih.  take the easy way out, berjumpa dengan orang lain and declare yang baru ini is the one kerana dia lebih baik dari yang kau ada sekarang. but in few years time, the same cycle will happen, and you will find yourself in the same relationship breakdown. takkan kau mahu berkahwin cerai setiap beberapa tahun hanya kerana the right person doesn't seems so right anymore?

waktu seperti inilah soalan seperti, "is he really the right one for me?" akan mula bermain-main di ingatan.

ayat seperti " I choose him, because at that particular moment, he seems like the right guy. but now, I'm not so sure whether he still is." tidak melepaskan kau dari tanggungjawab ini.

baca dan fahamkan dulu ayat yang aku boldkan di atas.

tengoklah kalau aku rajin, akan aku kupas ayat ini. satu hari nanti.

No comments: